Dershanelerin kapatılacağının açıklanmasıyla birlikte
veliler ve öğrenciler tarafından hep aynı soru sorulmaya başlandı: Peki, Şimdi
ne olacak?
Dershanelerin 2015 Eylül’de kapatılmasıyla birlikte eğitimde
bir dönem sona ermiş olacak; fakat hali hazırda devam eden sistem dershaneleri
gerekli hale getiriyor. Peki, bu durumda öğrencileri bekleyen süreç nedir?
MEB Bakanı Nabi Avcı, devlet okullarının hafta sonlarında
veya okul çıkışlarında ek takviye yapabileceğini duyurdu. Halk eğitim
merkezlerinde veya akşam okullarında da takviye isteyen öğrencilere kurslar
verilebilecek.
Özel sektör ise bu ihtiyacı karşılayabilmek için hali
hazırdaki özel okulların yanı sıra yeni bir formül daha oluşturdu: “Üniversiteye Hazırlık Liseleri.”
Dershane- Okul karışımı bir formatta eğitime devam edecek bu
liselerde, öğrenci üniversiteye hazırlık amaçlı dersler görecek, ağırlık olarak
teste dayalı bir eğitim alacak. Müzik, Beden Eğitimi, Resim gibi dersler yerine
Matematik, Türkçe, Fizik gibi derslerin takviyesi yapılacak. Böylece, öğrenci
eksik olduğu derslerin takviyesini, yine okuldayken alabilmiş olacak.
Sınıfların kur sistemine dayalı olarak oluşturulacağı bu sistemde temel mantık rekabet
üzerine kurulmuş olacak.
Lise sıralarından başlayarak mesleki yönlendirme yapılacak
olan bu okullarda, öğrenciler üniversiteyi kazanma temeline dayanan bir sistem
ile okul hayatlarına devam edecekler. Bahçeşehir/Uğur
Eğitim Kurumu Başkanı Enver Yücel'in bu okullar için yaptığı açıklamayla yazıma devam etmek istiyorum: “Okullar arası kalite farkı var. Ama herkes
aynı sınava giriyor. Bu nedenle geri kalanlar eksiklerini gidermek için yeni
yollar arıyor. Bu model sayesinde dershane ya da özel derse gerek kalmadan
üniversiteyi kazanmak mümkün olacak. Ücretleri de yüksek tutmayacağız ki herkes
faydalanabilsin. Eğer devlet velileri destekler, ücretin yarısını öderse
önümüzdeki yıl 50 lise birden açmak mümkün. Şu anda 4 bin dershane 2-3 yıl
içinde okula dönüşebilir. Ama bu dönüşüm kapsamında Milli
Eğitim Bakanlığı’nın yeni standartlar oluşturması ve bunun için süre vermesi
gerekir. Belli seviyedeki fiyatlarla her kesime ulaşılmış olur. Anadolu’da bu
ücretler düşebilir.”
Ev ödevi, proje, performans
çalışmaları gibi etkinliklerin yapılmayacağı bu okullarda, öğrenciler için
başarının “yegâne yolu” üniversiteyi kazanmak olacak.
Bu okullar için yapılacak yorumlar henüz çok erken olsa da
görünen o ki, öğrenciler dershanelerin kaldırılmasıyla birlikte rahatlamak
yerine, yepyeni zorlukların kucağında kendilerini bulacak. Fiziksel ve ruhsal
gelişimin en yoğun olduğu yıllar olan lise yıllarında öğrenciler, tek amacı
üniversiteyi kazandırmak olan bir okulda ne kadar mutlu olacak? Bu sorunun
cevabını bizlere gelecek gösterecek.
Yine de
eğitim adına yapılacak her bir yatırımın, yeniliğin başta ülkemize ve eğitim
sistemimize iyilikler getirmesini dilemek gerekli. Peşin hükümlü olmadan,
zamanla birlikte görüp bu okulları değerlendirmek daha mantıklı olacaktır.
Sedat Yılmaz
Eğitim
Danışmanı
Eğitimin kötü olup dersanelere ihtiyaç duyulan sistemlerde dersaneler arası ticari rekabette kaçınılmaz olarak gelinecek nokta şüphe,şaibe, içsel bilgiye erişim, etik ve yasa dışıliktir. Her sınav türü ve döneminde benzer konular toplumu yormaktadır. Çözüm tüm eğitim alanlarında köklü düzenlemeler ve dersanelerin kapatılmasıdır.
YanıtlaSilFethi Yılmaz yazdı 04.03.2019
Tıpta Uzmanlık Sınavı sonrasında ÖSYM’nin soruları ve cevap anahtarını yayımlamadan önce sınav soruları sosyal medyada yer aldı. 24 Şubat 2019 Pazar günü gerçekleşen Tıpta Uzmanlık Sınavı öncesinde soruların Whatsapp gruplarında paylaşıldığı iddia edilirken, TUS sorularının çalındığı tartışmaları gündeme gelmişti.Sınav sorularının çalındığı iddiaları üzerine ÖSYM açıklama yaptı. TUS soruları ve cevap anahtarının çalındığı iddialarının odağındaki TUSDATA isimli dershane de konuyla ilgili açıklama yaptı. TUS’a giren doktorların Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne yaptıkları şikayetler ve söyledikleri, “sınav soruları çalındı mı” sorularını kuvvetlendirdi. Sınava giren bir doktor konuyla ilgili, "Bugün TUS dershanesine gitmeden başarı elde etmek çok zor” dedikten sonra, “Sızıntı iddiasının odağındaki TUS dershanesinin sınav öncesi 50 kişilik özel gizli grup oluşturduğunu ileri sürülüyor. Sınav soruları derece yapmaları için bu özel gruba verildi iddiası var. Bir de yüzde 98 soru tutturma, çıkan tüm sorulara referans spot bilgi paylaşımı sızıntı ihtimalini kuvvetlendiriyor. Binlerce tıp doktorunun emeğinin çalınmasına sessiz kalınmamalı” iddialarında bulunmuştu. Konuyla ilgili sosyal medyada ve farklı mecralarda da iddialar dile getirilmesi üzerine, TUSDATA sınava giren hocalarının soruları ezberledigini ifade etmişti. CİMER’e yapılan şikayete ÖSYM Hukuk Müşavirliği yanıt vermişti. ÖSYM açıklamasında, TUSDATA’nın “soruları ezberledik” şeklindeki açıklamasına yer verdi ve sorular ÖSYM'den iki gün erken açıklandığı için telif hakkı konusunda yasal işlem başlatılacağı ifade edildi.
ÖSYM Başkanlığı Hukuk Müşavirliği CİMER’e yapılan şikayete şöyle yanıt vermişti: ÖSYM tarafından gerçekleştirilen sınavlarda, sınavlara giren bazı adaylarca sınav esnasında sorular ezberlenerek (bazen farklı adaylarca sınav esnasında ezberlenen sorular sınavdan sonra bir araya getirilerek) sınav sonrasında facebook, twitter, instagram, whatsapp, youtube gibi sosyal medya platformları üzerinden paylaşılabilmektedir.
Orijnaline en yakın şekilde çıkartarak soruları sınav bittikten sonra whatsapp üzerinden paylaştıkları açıkça ifade edilmiştir.Telif hakkı Başkanlığımıza ait olan sınav soru ve cevaplarının 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununa aykırı olarak Başkanlığımızın yazılı izni olmaksızın yayınlanması suç olduğundan sınav sonrasında soruları izinsiz yayınlayan kişiler hakkında suç duyurusunda bulunulmakta ve aynı zamanda erişimin engellenmesi kararı verilmesi, Sulh Ceza Mahkemesi Hakimliğinden talep edilmektedir.ilgili kişi ve kurumlar hakkında gerekli yasal işlemler başlatılmıştır.”
2019-TUS sorularının sızdırıldığı iddiaların merkezinde olan TUSDATA’nın kurucuları arasında yer alan Uzman Doktor Sami Selçukbiricik’in bağlantıları da dikkat çekiyor. Uz. Dr. Sami Selçuk Biricik, kurucu olmasının yanı sıra, çeşitli illerde yapılan TUSDATA seminerlerine konuşmacı olarak katılıyor ve DUSDATA sitesinde yazarlık yapıyor İstanbul’da İskenderpaşa Cemaati’nin lideri Muhammed Nureddin Coşan’ın vakfettiği “Asfa Eğitim Vakfı" yönetim kurulunda, TUS sorularını sızdırdığı öne sürülen TUSDATA’nın kurucusu Uz.Dr.Sami Selçukbiricik’in adı da geçiyor. Sami Selçukbiricik, Özel Asfa Ferda Koleji Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yaptı.
Türkiye geçmişte ÖSYM sınav hırsızlıklarıni geçmişte çok yaşadı. Dün FETÖ’nün yaptığı sınav hırsızlıklarının sonucunda Türkiye hala bedel öderken bugün devlete yerleştirilen başka cemaatler üzerinden yine aynı iddiaların konuşulması “Ne zaman ders alacağız” sorularını da beraberinde getiriyor.Fethi Yılmaz Odatv.com