17 Haziran 2015 Çarşamba

Devlet mi? Özel mi? Hangi okulu tercih edelim?


Devlet mi? Özel mi?
Şu günlerde çalıştığım okulda hummalı bir kayıt dönemi devam ediyor. Ben daha önce devlet lisesinde öğretmenlik yaparken şimdilerde özel okulda çalışan bir öğretmen olarak sizlere naçizane birkaç tavsiyede bulunmak istiyorum.
Eminim siz, veliler kendinize bir artı- eksi tablosu oluşturmuş, çevrenizdeki okullarla görüşmeye başlamışsınızdır. Ben de sizlere kendi artı-eksi tablomdan bahsedeyim.
Öncelikle bu seneyle birlikte dershanelerin kaldırılacak olması oyunun dengesini hepten değiştirdi. Malum devlet liselerinde normal derslerin bile ne kadar verimli olduğu tartışılırken şimdilerde bir de dershane misyonu bu okullara yüklendi. Okul ve dershane birbirinden çok farklı iki kurum. Bir öğretmen dershanede çok başarılı olabilirken okul ortamında o verimi sağlayamayabilir. Çünkü okul demek sadece öğretim değil aynı zamanda eğitimin de yapıldığı yer demektir. Dershaneler ise öğretimin yapıldığı, ham bilginin öğrenciye yüklendiği yerlerdir. Orada öğretmen öğrenci ilişkisi ders üzerine inşa edilmişken okullarda öğretmen öğrenci arasında çok daha farklı bir diyalog hali bulunmaktadır.
Şimdi işler birbirine karışmış durumda. Öğrenciler eğitim ve öğretimi belki de ilk defa gerçek manada okullarda alacaklar. Bunun başarıya olan etkisi hala tartışılsa da ürünü görmeden ne kadar konuşsak boş. Bunu ancak seneye sınavdan sonra konuşabileceğiz.
Ben size, devlet okullarının genel tablosunu çizeyim. Öğretmenlerin çoğu maalesef, branş anlamında yeterince donanımlı değil. YGS ve LYS alanında diyorum elbette. Ellerinde yeterli kaynak yok. Uzun zamandır bu tarzda ders anlatmadıkları için de körelmiş bulunuyorlar. Geçen senelerden ne demek istediğimi şöyle bir gözünüzün önünde canlandırın anlayacaksınız, eminim. Lütfen, burada özverili ve gerçekten işini yapan öğretmenlere bir şey söylediğim anlaşılmasın. Onlara saygım sonsuz. Onların sayesinde bu sistem zaten hala tamamen çökmedi, ağır aksak da olsa ilerliyor. Ben genel tabloyu gözler önüne seriyorum.
Bunun dışında en önemli ayrıntılardan birisi de kaynak temini. Öğrencilerin maddi anlamda yeterliliği yoksa bu kaynaklara ulaşamayacak. Şimdi şunu söyleyebilirsiniz, -ee bunlar o halde dershaneye nasıl gidecekti? Dershanelerin büyük çoğunluğu dersleri iyi öğrencilere burs verir ve onları ücretsiz okuturdu. Böylece kaynak sorununa da çözüm olmuş olurlardı. Şimdi devlet liselerine gidecek öğrencilerin kaynak sıkıntısı baş gösterecek.
Notlar meselesi var bir de. Çoğu özel okul, sadece dershane eğitimi verirken okul derslerinin tamamına 100 verecek. Bunu hiçbir şekilde saklamıyorlar bile. Bu da ortaöğretim başarı puanı sıralamasında bir haksızlığa neden olacak elbette. Peki devlet liselerinde notlar nasıl değişecek? Bu da bir muamma. Okul derslerinin tamamının 100 verilmesi bir yana okul dersleri zaten sınavlarda soru olarak gelecek. Mesela 12. Sınıfa gelmiş bir öğrenciye sadece YGS kursu verilse, LYS sorularını kapsayan 12. Sınıf konuları ne olacak?
Son olarak bu sene “dershaneokullar” türedi. Hemen her yerde hatta mahalle aralarında bile varlar. Bunlar aslında dershane, sadece adları değişti. Belki evet, ders anlamında çok başarılı olacaklar. Peki, 17-18 yaşındaki ergenlerin bu ortamlarda nasıl eğitileceğini düşünüyorsunuz. Kötü alışkanlıkların artık ortaokul sıralarına indiği bir ülkeden bahsediyoruz. Burada onların güvenliğini nasıl sağlayacaksınız? Ders başarısı beraberinde güzel ahlakla desteklenmezse sadece derslerini değil çocuğunuzu bile kaybedebilirsiniz. Ayrıca ilk defa açılacak bir kurumu denemek, bence son senesine gelmiş bir öğrenci için risk oranı yüksek bir durum olacaktır.
Bu yazıyı okurken biliyorum ki, içinizi sıkan birçok durumu tekrar gözünüzün önüne serdim. Zor bir süreç, kabul ediyorum. Ama şunu açıkça söylemek isterim ki, bildiğiniz, alıştığınız sistemden çok radikal biçimde kopmayın. Ucuzu alacak kadar zengin olmayın. Bu defa kaybedecek çok şeyiniz var. Çok iyi düşünmeden, ölçmeden, tartmadan karar vermeyin!



Sedat Yılmaz
Eğitim Danışmanı


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir Eşit Ağırlık Öğrencisi Olarak Matematik Dersiyle Olan Sınavım :)

Bu başlığı açmamın temel sebebi, yıllardır gerek derslerine girdiğim öğrencilerim olsun gerek özelden bana mail, whatsapp mesajı vs. ile mes...