26 Haziran 2015 Cuma

Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Nasıl Olmalıdır?





Toplam kalite yönetimi ya da kısaca TKY; müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilmek için kullanılan insan, iş, ürün ve/veya hizmet kalite gereksinimlerinin, sistematik bir yaklaşımla ve tüm çalışanların katkıları ile sağlanmasıdır. Burada müşteriyi öğrenci olarak değerlendirirsek öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilmek için kullanılan öğretmen, eğitim modeli ve materyallerinin sistemli bir şekilde kullanılması mutlak başarıya ulaştıracak faktörlerin başında gelmektedir. İlk defa 1926 yılında Henry Ford tarafından uygulanan toplam kalite yönetimi, 1950’lerde Japonya’da uygulanmaya başlamış ve sıfır hata politikasıyla 5 yıl gibi kısa bir sürede tüm piyasayı ele geçirmeyi başarmışlardır. ( İkinci dünya savaşı sonrası Japonya’nın bu savaştan yenik çıktığını sanırım hatırlatmama gerek yoktur sanırım.)
Nedir Toplam Kalite Yönetimi?
Kalite nedir?
1.      Müşteri/ öğrenci tatminidir. Hizmetin kaliteli olup olmadığı yönünde son kararı öğrenci verir.
2.      Süreçtir. Süregelen bir gelişmeyi sağlar. Kazanımların ne olduğunun net belirlenmesi ve bu doğrultuda uygulanan her adım süreç içerisinde değerlendirilir. 
3.      Yatırımdır. Yatırım burada iki türlü değerlendirilebilir a. Öğrenciye yapılan yatırım, b. Öğretmenin kendisine yapacağı yatırım. Eğitim sürekli olarak yatırım yapılması gereken bir sektördür. Her an güncel takip edilmeli ve kişinin kendisini ileriye taşıyacağı adımları belirlemesi gerekmektedir.
4.      Bir programa uyma zorunluluğu. Bir müfredat zorunluluğu eğitim içerisindeki en önemli argümanlardan birisidir. Sistemli olarak hazırlanan müfredat neyin ne zaman yapılacağını belirleyeceği gibi geriye dönük olarak dönütlerin alınmasında da en önemli malzemelerin başını çekmektedir.
5.      Kalite şartlarına uygunluk. Burada ilk önce bir kalite şartları belirlenmesi ihtiyacı zaruridir. Ürün olarak ne isteniyor, hangi kazanımların elde edilmesi bekleniyor bunların net belirlenmesi gereklidir ki, nihayetinde hangi şartlara göre değerlendirileceği belirlenebilsin.
 Eğitimde TKY ( Toplam Kalite Yönetimi)
Öğrenci beklentisinin aşılmasını hedefleyen, ekip çalışmasını destekleyen tüm süreçlerin gözden geçirilmesini ve iyileştirilmesini sağlayan bir yönetim felsefesidir. Şirketlerde büyük bir rekabet gücü ve üstünlük sağlayan TKY, ancak tüm ilkeleriyle benimsenip uygulanırsa eğitimde de başarılı olacaktır.
Öğrenci odaklılık
Öğrencilerin görüşleri dikkate alınmalı, çeşitli yöntemlerle elde dilen bilgiler derslerde kullanılmalıdır. Unutulmaması gereken en önemli faktör, işimizin eğitim olduğu gerçeğidir.
Karşılıklı fayda (kazan/kazan prensibi)
Öğretmen ve öğrencilerin birlikte senkronize bir şekilde çalışacağı kurumlarda başarı da beraberinde gelecektir. Öğretmenler, öğrencileriyle aralarına duvarlar örmeden onları anlamaya çalışır ve onlara ulaşmak için çaba sarf ederse öğrencinin de bu adımı karşılıksız bırakmayacağına inanıyorum.
Öğretmenlerin sisteme dâhil olması
Öğretmenlerin birlikte karar verecekleri bir eğitim sistemi oluşturmaları daha fazla inandıkları ve motivasyonu yüksek bir birliktelik meydana getirecektir. Bu nedenle, sistemin işlevselliği çok önemlidir. Öğretmenlerin inanmadıkları güçlü bir sistemi uygulamaya çalışmaları yerine kendi oluşturdukları zayıf bir sistemi uygulamaları daha fazla başarının elde edilmesini sağlayacaktır.
Proses yaklaşımı ( Süreç Yönetimi )
Prosesler tanımlanmalı, birbirine etkileri araştırmalı ve tüm prosesler ölçülerek geliştirilmelidir. Sistem içerisinde neyin ne zaman alınacağı net çizgilerle belirlenirse geriye dönük alınacak dönütlerin de faydasını görmek mümkündür. Belirli zaman aralıklarında sistem gözden geçirilmeli ve tekrardan kurgulanmalıdır. Bunu yapmanın en iyi yolu da belirlenen kıstaslara uygun olarak sistemin çalışıp çalışmadığını sürekli denetlemektir.
Sürekli iyileştirme
Sürekli iyileştirme alışkanlık haline getirilmeli, değişiklerin uzun dönemli etkileri göz önüne alınmalıdır. Her sistem iyileştirilmeye muhtaçtır ve beraberinde elbette bazı eksikleri de getirecektir. Nasıl ki insan sürekli değişip gelişiyorsa sistem de kendisini sürekli yenilemeli, statik bir duruştan dinamik bir pozisyona geçmelidir.
Gerçekçi ölçüm
Rasyonel olmak sistemin işlevselliğini değerlendirmede daha faydalı olacaktır. Alınan ürünün bu nedenle gerçekçi bir şekilde değerlendirilmesi hayati önem taşımaktadır.
Bütünlüklü yaklaşım
Sistemi bir bütün olarak düşünmek çok önemlidir. Saydığımız bu maddelerin tamamını bir bütün içerisinde değerlendirmek gereklidir. Böylece gelişime daha açık bir programın oluşmasına zemin hazırlanacaktır.

Sedat Yılmaz
Eğitim Danışmanı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir Eşit Ağırlık Öğrencisi Olarak Matematik Dersiyle Olan Sınavım :)

Bu başlığı açmamın temel sebebi, yıllardır gerek derslerine girdiğim öğrencilerim olsun gerek özelden bana mail, whatsapp mesajı vs. ile mes...