Federal Almanya eğitim sistemini, diğer ülkelerin eğitim
sisteminden ayıran en önemli özelliklerden birisi de hiç şüphesiz:
"yönlendirme etkinlikleri"dir. Okul öncesi eğitimden başlayıp yüksek
öğrenime kadar, çok gelişmiş olan yönlendirme etkinlikleri çocukların doğru alanda uzmanlaşmasını
sağlamaktadır. Böylece, hiç bir yeteneğin boşa harcanmaması konusunda önemli
bir adım atılmış olur.
Tam zamanlı zorunlu eğitim Almanya'da 9 yıldır. 9 yıl
boyunca öğrencilerin yeteneklerini keşfetmeye çalışan eğitim sistemi,
nihayetinde öğrenciyi kendi yeteneğine uygun bir alana yönlendirir. Böylece
öğrencilerin yeteneklerinin boşa harcanmamış olması de sağlanmış olur.
Gymnasium veya mesleki eğitim okullarına yönlendirilen çocuklar
burada, kendi yeteneklerine uygun olarak eğitimlerine devam etmektedirler.
Eğitim ile istihdam arasındaki sıkı bağ, Alman eğitim sisteminin en güçlü
yanıdır.
İnsanın yaradılışından getirdiği yeteneği; ancak eğitimle
işlendiğinde bir değer kazanacaktır. İnsan yeteneklerini göz ardı eden bir
eğitim sistemi, ona olmadığı bir kişinin yeteneklerini zorla kazandırmaya
çalıştığında, ortaya hem başarısız hem de mutsuz bireyler çıkacaktır.
Başarıyı sadece matematik, fizik ya da dil sorularına
verilen cevaplardan ibaret sanan bir eğitim sistemi, öğrencilerinin kendilerini
gerçekleştirmelerine izin vermeyerek,
öğrencilerin başarısız olmalarına neden olacaktır.
Sanatta, sporda, bilimde ya da bir zanaatta başarılı olmak
için birbirinden farklı ölçme kriterlerine ihtiyaç vardır. Alman eğitim
sisteminde,bu büyük oranda başarılmış görünüyor. Bu nedenle ki iki büyük dünya savaşından da yenik olarak
çıkmalarına rağmen, kendilerini kısa sürede toparlayarak, küresel ölçekte ekonomik
güç haline getirmesini bilmiştir.
Alman eğitim sisteminden alınacak dersler bir hayli
fazladır. Özellikle de henüz 1990'ların başında bir araya gelen(Doğu Almanya-
Batı Almanya) Almanların, bu kadar kısa süre içerisinde dünya ekonomisinin ilk
ikisinin içerisinde yer alması, incelenmesi gereken bir husustur.
Sedat Yılmaz
Eğitim Danışmanı
İleri Okuma Yapmak İsteyenler İçin:
1. Arslan M. , (2000) Bazı Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye'de Zorunlu
Eğitimde Yönlendirme Çalışmalarının Değerlendirilmesi
2.Ehmke W. , Almanya ve Türkiye'deki Eğitim Sistemleri Üzerine Bir
Karşılaştırma
3. Balcı A., Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri, (31 Ülkenin Eğitim
Sistemlerinin Karşılaştırılması) Pegem
Akademi Yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder