22 Haziran 2014 Pazar

PISA Sınavı Sonuçlarının Ülkeler Bazında Değerlendirilmesi


             Eğitim, bir ülkenin ekonomik yönden gelişmesinde ve kalkınmasında olduğu kadar, uluslararası alanda sürdürülebilir bir rekabet gücü oluşturmasında önemli bir etkendir. Birçok ülkedeki çalışmalar, özelde eğitimin ve genelde insan sermayesini geliştirmenin ülkenin büyüme oranlarının ve kişi başına gelir düzeyindeki değişmelerin açıklanmasında önemli bir etken olduğunu desteklemektedir (Hicks, 1994).
               Eğitim, bir ülkeye ekonomik anlamda katkı sunduğu gibi sağlıklı bireylerin yetişmesi ve bebek ölüm oranlarının düşük olması gibi orta ve uzun vadede faydalar sunmaktadır. Diğer taraftan, demokrasinin gelişmesi, çevre bilincinin oluşması, yoksulluğun, eşitsizliğin, suç oranlarının ve şiddet olaylarının azalması eğitimin diğer faydalarıdır. Kadın eğitiminin ise, ekonomik katkıları olduğu kadar ailesinin sağlığını korumaya olan katkıları da büyüktür (Cohen, 2008; McMahon, 2006).
          Ülkelerin eğitim sistemlerinin başarılarını ölçmek için birbirinden farklı metotlar bulunmaktadır. Ülkelerin, küresel dünyada kendi yerini görmesi ve karşılaştırmalar yaparak politika üretmesine hizmet eden uluslararası PISA sınavı (Schleicher, 2010), Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından düzenlenmektedir. PISA (2009) sınavına katılan, 34’ü OECD üyesi olmak üzere 65 ülke bulunmaktadır. Üç yıl aralıklarla düzenlenen ve 15 yaşındaki öğrencilere uygulan PISA sınavlarına katılan ülke sayısı, her sınavda artmaktadır. Çünkü PISA, ülkelere kendi eğitim sistemlerini değerlendirme ve kendi kapasitelerinin geliştirme için güçlü bir veri sunmaktadır (UNESCO, 2013). Bunun sonucunda, PISA sonuçlarına göre ülkelerin eğitim politikalarına, yatırımlarına ve reformlarına yön verdikleri görülmektedir (Grek, 2009; Välijärvi ve diğerleri, 2007).
                OECD (2009)’ye göre PISA, öğrencilerin topluma katılımı için gerekli olan bilgi ve becerilerin ne kadarını zorunlu eğitim sonrasında elde ettiğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu sınavın önemli bir özelliği, öğrencilerin okul müfredatından ne öğrendiklerini saptamaya çalışan bir sınav olmaktan çok öğrendikleriyle yaşamda neler yapabildiğini belirleyen bir sınav olmasıdır (PISA, 2009). Bu sınavlarda, ek olarak öğrenci başarısına etki eden etkenleri belirlemeye yönelik öğrenci, veli ve okul anketleri uygulanmaktadır.
             Farklı ülkelerdeki sonuçlar karşılaştırıldığında, PISA başarısına etki eden tek bir neden yerine birden çok etkenin olduğu görülmektedir (Niemi, 2009). İlgili araştırmalarda (Anıl, 2009; Aydın, Sarıer ve Uysal, 2012; Demir ve Kılıç, 2010; Niemi, 2009; OECD, 2012; Schleicher, 2005) görüldüğü üzere, öğrencilerin okul öncesi eğitimde ve ilköğretimde okullaşma oranları, okul öncesi eğitim süresi, cinsiyet eşitliği, öğrenci başına düşen kamu harcamaları, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı, öğretim saati, yükseköğretimde okullaşma oranları, yaşam boyu öğrenmeye katılım düzeyi, okullar arasındaki standart başarının sürekliliği, öğretmen eğitimi, okul özerkliği, anne ve baba eğitim düzeyi ve öğrenme stratejileri gibi etkenlerin eğitim sistemlerinin kalitesinin sağlanmasında ve öğrenci başarılarında önemli etkileri bulunmaktadır. Kaldı ki, ailenin eğitim düzeyinin de çocuğun eğitime katılımını etkilediği görülmektedir (OECD, 2011a,b; Tomul, 2008). Bu nedenle, ülkelerin eğitim sistemlerinin başarısında genel anlamda toplumun eğitimli nüfusunun önemli ve olumlu etkileri olduğu söylenebilir.
          PISA sınavı değerlendirildiğinde, karşımıza çıkan tablo aslında bizlere önemli veriler sunmaktadır. PISA sonuçlarını en yüksek ve en düşük başarı gösteren ülkelerdeki ilköğretim kademelerinde, okula gidemeyen çocuklar bazında değerlendirdiğimizde en yüksek başarı gösteren ülkeler içerisinde yer alan Kanada ve Hong Kong'da ilköğretim kademesinde okula gidemeyen çocuk olmadığını görüyoruz. En yüksek başarı gösteren ülkelerin içerisinde ilköğretimde okula gidemeyen çocuklar oranında en yüksek rakamla karşımıza çıkan ülke Avustralya, yaklaşık 54.000 öğrenciyle gelişmiş ülkeler içerisinde başı çekmektedir.
            En düşük başarı gösteren ülkelere baktığımızda Türkiye'de, ilköğretim kademesinde okula gidemeyen çocuk sayısı yaklaşık 162.000 öğrencidir. En düşük başarı gösteren ülkelerin içerisinde en fazla ilköğretim kademesinde okula gidemeyen öğrencinin bulunduğu ülke Endonezya, yaklaşık 236.000 öğrencidir. (UNESCO, UIS 2011)
        15-24 yaş arasında okula gidemeyen çocuklara baktığımızda, PISA sınavında en yüksek başarı gösteren ülkelerin içerisinde en alt sırada bulunan İzlanda'da 4000 civarında öğrenci bulunurken, Türkiye'de bu sayı yaklaşık 181.000 öğrencidir. Yine en az başarı gösteren ülkeler içerisinde son sırada bulunan Endonezya'da, bu sayı 1.815.000 öğrencidir. (UNESCO, UIS 2011)
          PISA sonuçları açısından okuryazar olmayan yetişkin nüfus incelendiğinde karşımıza çıkan rakamlar gerçekten düşündürücüdür. En yüksek başarı gösteren ülkelerde okuryazar olmayan yetişkin nüfus bulunmazken, bu durum Türkiye'de 4.839.000 gibi bir rakamla karşımıza çıkmaktadır. Endonezya'da ise 12.709.000 kişidir. (UNESCO, UIS 2011)

                Sonuç:
              Eğitimli nüfus yapısının ülkelerin kalkınmasında önemli rol oynadığı bilinmektedir. Bir ülkeyi geleceğe emin adımlarla taşıyacak tek gerçek, eğitime yaptığı yatırımdır. Günümüzde ise, PISA sonuçlarının ülkelerin kalkınmasının başlangıcı olarak önem arz ettiği anlaşılmaktadır. (UNESCO, 2013).
                Başarısı düşük ülkelerin içerisinde bulunduğu problemler ortadadır. Gelişmişlik ve refah seviyesinin ileriki yıllarda nasıl bir gelişme göstereceği gayet açıktır. Yine başarısı yüksek ülkelere baktığımızda, refah seviyesi yüksek, kişi başına düşen milli gelir seviyesi tatmin edici rakamlar olan, sosyal ülkeler olduğunu görebiliyoruz.
               Eğitimin ne kadar önemli bir güç olduğunu burada tartışacak değiliz, kendisine, ülkesine önem veren insanlar her şeyden önce, eğitime yatırım yapmasını bilmelidir. Gelişmiş ve kalkınmış bir ülke olabilmenin yegane aracı eğitimdir. Bu gerçeği göz ardı ettiğimiz sürece, gelişmişlik bir hayalden öteye geçemeyecektir.
           PISA sınavı eğitim sisteminin başarısını ölçmede yegane araç değildir. Ama önemli bir araçtır. Özellikle de gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin arasında bulunduğumuz konumu görmemiz açısından büyük önem arz etmektedir.
                Eğitim sistemimizi çağın şartlarına uygun olarak hazırlamamız, dünya gerçeklerine sırtını dönmemiş bireyler yetiştirmemizi sağlayacaktır.


Sedat YILMAZ
Eğitim Danışmanı
KAYNAKÇA:

HİCKS, N. L. (1994). Eğitim ve Ekonomik Büyüme. Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar, (Çev: KAVAK, Y. ve BURGAZ, B.). Ankara: Pegem Yayıncılık
COHEN, J. E. (2008). Make Secondary Education Universal. Nature, 456, 572-573.
MC MAHON, W. W. (2006). Education Finance Policy: Financing The Non-Market and Social Benefits. Journal of Education Finance, 32(2), 264-284. http://ssrn.com/abstract=947834
SCHLEİCHER, A. (2005). Analysis of The PISA Process and Its Results. Finland in PISA Studies –Reasons Behind The Results. Confence Helsinki, 14 March 2005. Palmenia Centre for Continuing Education, University of Helsinki.
GREK, S. (2009). Governing By Numbers: The Pisa Effect in Europe. Journal of Education Policy, 24(1), 23-37.
TOMUL, E. (2008). Türkiye’de Ailenin Sosyoekonomik Özelliklerinin Eğitime Katılım Üzerinde Göreli Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 30, 153-168.
NİEMİ, H. (2009). Why Finland on The Top? Reflections on The Reasons for The PISA Success. Paper Presented at the 3rd Redesigning Pedagogy International Conference, June 2009, Singapore.
TOMUL, E. (2008). Türkiye’de Ailenin Sosyoekonomik Özelliklerinin Eğitime Katılım Üzerinde Göreli Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 30, 153-168.
TURANLI, M. ve DENİZ, Ö. (2008). Ülkelerin Çok Boyutlu Ölçekleme Analizi İle Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 29, 187-192.

MAYA, İ. (2013) PISA Sonuçları Açısından Ülkelerin Eğitimli Olmayan Nüfus Yapısının Analizi: Uluslararası Bir Perspektif, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 Summer 2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir Eşit Ağırlık Öğrencisi Olarak Matematik Dersiyle Olan Sınavım :)

Bu başlığı açmamın temel sebebi, yıllardır gerek derslerine girdiğim öğrencilerim olsun gerek özelden bana mail, whatsapp mesajı vs. ile mes...