18 Haziran 2014 Çarşamba

Öğretmen Yeterlikleri Üzerine Bir Deneme

İyi eğitim sistem yoktur, iyi öğretmen vardır. Ne kadar kullanışlı bir eğitim sistemi oluşturulsa da öğretmen yetersiz kaldığı sürece, sistem kullanışsız hale gelecektir. Bu nedenle, eğitim sistemi değişiminde bu kadar radikal davranmak yerine, öğretmen yeterliliklerini artırmaya çalışmak eğitimin geleceği için çok daha faydalı olacaktır.
Eğitim süreçlerinin en önemli unsurunun öğretmenler olduğuna ilişkin genel bir kabul vardır. Bu kabul aynı zamanda öğretmenlerin gerek hizmet öncesinde gerekse hizmet içi süreçte eğitimleri ve yetiştirilmelerinin de önemini ifade etmektedir. Türkiye’de özellikle son bir yılda yaşanan değişim ve dönüşüm çabaları bağlamında öğretmenlerin hizmet öncesinde aldıkları eğitimin yeterliği ve hali hazırda öğretmenlik yapanların yeterlikleri üzerinde çok boyutlu tartışmaların yaşanmasına yol açmıştır. Akademik ya da siyasi hemen bütün taraflar öğretmenlerin sahip oldukları nitelikler açısından istenilir düzeyde olmadıklarını ve dolayısıyla yeterli bir düzeye yükseltilebilmeleri için farklı yöntemlerin kullanılması gerektiğine ilişkin görüşler açıklamaktadırlar. Bu bağlamda Milli Eğitim Bakanlığı, yeni bir yaklaşım çerçevesinde öğretmenlerin niteliklerinin geliştirilmesi için uzaktan eğitimleri de kapsayan uygulamalar gerçekleştirmektedir.*(sosyaldergi.usak.com.tr adresinden alıntı yapılmıştır.)
Sürekli Eğitim Merkezleri (SEM), ülkemizde öğretmenlerin, mesleki anlamda kendilerini yetiştirmeleri için açılmış kurumların başında gelmektedir. Amaç küresel dünya gerçeklerinden haberdar olarak yetişen öğretmenlerin, genç nesillere yeterli eğitimi verebilmeleridir. Fakat maalesef, bunlar yetersiz kalmaktadır.
Ülkemizdeki en temel problemlerden birisi de, yapılan işlerin denetiminin sağlanamamasıdır. Geriye dönük olarak verilerin alınamaması, verilen eğitimin ne denli faydalı olduğunun ölçülmesini zorlaştırmaktadır. Bu da zamanla birlikte, öğretmen yeterliğinin tespitini imkansız hale getirerek, yetersiz öğretmenlerin yetişmesine neden olmaktadır.
Eğitimin ne denli önemli olduğunu konuşmaya gerek yok sanırım. Eğitimin başat unsuru da öğretmense şayet, o halde eğitim yatırımlarının öğretmenlere yapılması gerekmektedir. Unutulmamalıdır ki, rotasız hiçbir gemiye rüzgar fayda etmeyecektir. Rotamızı emin bir şekilde belirler ve bu rotadan şaşmadan ilerlersek, istediğimiz noktaya varmamız da kaçınılmazdır.
Daha önceki yazılarımda da işlediğim gibi, gelişmiş ülkelerin eğitim sistemleri incelendiğinde, öğretmen önceliklerini artırarak, öğretmenlere yatırım yapan ülkelerin uzun vadede karlı çıktığını görüyoruz. Küresel dünyada, yaşadığı çağı yakından tanıyan, branş hakimiyeti tam, kendisini sürekli geliştiren öğretmen gelecek adına, bizlere güven dolu bir tablo çizecektir.


Sedat YILMAZ

Eğitim Danışmanı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir Eşit Ağırlık Öğrencisi Olarak Matematik Dersiyle Olan Sınavım :)

Bu başlığı açmamın temel sebebi, yıllardır gerek derslerine girdiğim öğrencilerim olsun gerek özelden bana mail, whatsapp mesajı vs. ile mes...