29 Haziran 2014 Pazar

Enneagram Kişilik Tiplerine Göre Eğitim Modellemesi Örneği

       

Tarih boyunca insan davranışlarının nedenlerini anlamak ve bireyler arası farklılıkları açıklamak, psikolojinin temel konusu olmuştur. Bu neden ve farklılıkları mizaç kavramı ile açıklayan Hipokrat ve Galen'in beden sıvılarıyla ilişkilendirdikleri dört mizaç yapısından günümüze dek, mizaç ve kişilikle ilgili birçok çalışma yapılmıştır.[1] Günümüzde hala bir çok farklı yöntemle açıklanmaya çalışılan mizaç farklılıkları, temelde bazı yöntemlere göre ayrılmaktadır. Enneagram bunlar sadece birisidir. Enneagram Yunanca’daki “ennea”(dokuz) ve “grammos”(noktalar) kelimelerinden oluşmaktadır.[2] Bu noktaların her biri bir kişilik tipini temsil etmektedir.[3]


Enneagram, bireylerarası farklılıkları, dokuz farklı kişilik tipiyle açıklamaktadır. Tipler, 1’den 9’a kadar olan rakamlara karşılık gelen, ön planda olan sıfatlarla tanımlanmaktadır: 1. Reformcu, 2. Yardımsever, 3. Motive eden, 4. Bireyci, 5. Araştırmacı, 6. Sadık, 7. Coşkulu, 8. Lider, 9. Barışçı.[4] İnsanların baskın yanlarına göre şekillendirdikleri karakter özellikleriyle, kişiliklerini sınıflandıran "enneagram", kişileri sağlıklı ve sağlıksız ortamlarında ayrı ayrı sınıflandırmaktadır. Böylece, her karakterin birden farklı kişilik tipi bulunabilmektedir. Enneagram’a göre bireylerin stres durumunda sergilediği özellikler, o bireyi sağlıksızlık seviyesine yaklaştıran ayrışma hattını, rahat durumlarda sergilediği özellikler ise, kişiyi sağlıklılık seviyesine yaklaştıran bütünleşme hattını ifade etmektedir.[5] Aynı zamanda Ennegram, bireylerin temel kişilik yapılarının yanında, insan davranışlarının çeşitliliğinin açıklanmasına katkıda bulunan “kanat kişilik” adı verilen bir başka kavramı daha öne sürer.[6] Enneagram'da temel kişilik yapısına ciddi bir etki ve katkı sağlayarak tiplerin çeşitlenmesine neden olan ve etkinliği kişiden kişiye değişen kanat kişilik kavramının, insanın biricikliğinin açıklanmasına katkı sağladığı konusunda fikir geliştirilmiştir.[7]

Enneagram'ı bu kadar kısa sürede anlatmak ve tanıtmak elbette ki mümkün değildir. Daha geniş ve detaylı olarak bilgi sahibi olmak isteyenlerin, bu konuda araştırma yapması gerekmektedir. Kişilik tiplerini inceleme yöntemlerinden sadece birisi olan enneagram, eğitim müfredatlarının şekillenmesinde bizlere fikir verebilecek verilere sahiptir. Herkesin biricik olduğu felsefesinden hareketle kendisini şekillendiren enneagram'da, verilmek istenen mesaj: Her bireyin kendine has bir yeteneğinin bulunduğu ve bu yeteneğin keşfedilerek, geliştirilmesi halinde bireyin kendini gerçekleştireceğidir.

İnsan psikolojisini anlamak; normal ve psikopatolojik davranışları açıklayabilen test edilebilir ve uygulanabilir olan bir mizaç / kişilik modeliyle elbette mümkün olabilir.[8] Enneagram, insan doğasını davranışsal, duygusal ve bilişsel yönleriyle bütüncül ele alarak, bireyi anlamaya odaklanmaktadır. Bireyler arası farklılıkları mizaç temelinde tutarlı bir biçimde tespit ederken, mizaçtan karakter ve kişiliğe doğru olan gelişimde, bireyin biricikliğini de göz önünde bulundurmaktadır.[9] Ayrıca rahat ve stres durumlarında, bireylerin davranışlarında meydana gelebilecek değişimleri açıkça ortaya koyabilmektedir. Enneagram, mizaç ve kişilik kavramlarının doğru bir zeminde değerlendirilmesiyle; bireylerin psikososyal uyumunun artırılabileceğini, bireysel farklılıklara duyarlı bir eğitim yaklaşımı belirlenebileceğini, psikopatolojilerin öngörülebileceğini, gerçekçi ve işe yarar terapötik yaklaşımlar geliştirilebileceğini öne sürmektedir.[10]

Sonuçta Enneagram, insan davranışlarının nedenlerini açıklayabilecek, psikiyatri, psikoloji ve eğitim alanlarında hem araştırma hem de pratikte kullanılabilecek, kapsamlı ve bütüncül bir model olmaya adaydır. Gelecekte enneagram ile ilgili yapılacak bilimsel çalışmalardan elde edilecek kanıta dayalı veriler, bahsi geçen tüm alanlarda, modelin sınanabilirlik ve işe yararlılığının ortaya konulmasını sağlayacaktır. Bu kaynaklardan oluşturulacak bir eğitim müfredatı, aynı zamanda işlerliğinin daha fazla olmasını sağlayacaktır.[11]

Unutulmamalıdır ki, her birey biriciktir. Her bireyin öğrenme şekli de birbirinden farklılık göstermektedir. Bireye has bir eğitim müfredatı oluşturmak imkansız değildir. Kişinin öğrenme şekli bizlerin oluşturduğu eğitim müfredatına ışık olacaktır. Şimdi örnek bir kişilik tipi üzerinde nasıl bir öğrenme modeli oluşturulacağına örnek vermek istiyorum. (Karakter 7'nin genel olarak özellikleri verilecektir. Kanat etkisi olarak verilen diğer karakter özellikleri hakkında geniş bilgi edinmek isteyenler bknz: Enneagram Kendini Bilme Sanatı, David Daniels, Kaknüs Yayınları, 2004)

Karakter 7:

Stres Durumu:

7 mizaçlı bireyler; isteklerinin yerine getirilmemesi, engellenme ve dilediği kadar özgür olamamaları, hareket alanlarının daralması, sıkıcı ve monoton ortamdan kurtulamamaları, acı, sıkıntı ve keder hallerinin uzun sürmesi durumlarında stres yaşarlar.
Stres durumlarında, Kusursuzluk Arayan Mizaç Tipi (1)’in olumsuz özelliklerini gösterirler[12] Sinirli, gergin ve eleştirel tutumlar sergilerler. Kural ve düzen konusunda hesap sorarlar. Olumsuzluklara odaklanarak, eksik, hata ve kusurları yargılarlar. İyimserlikleri azalır hatta yerini kötümserliğe bırakabilir.

Rahatlama Durumu:

7 mizaçlı bireyler; istekleri hemen yerine getirildiğinde, haz arayışlarını tatmin ettiklerinde, engellenmedikleri ve kendilerini özgür hissettikleri durumlarda rahatlarlar. Rahat durumlarında, Bilginin Anlamına Ulaşmayı Arayan Mizaç Tipi (DTM5)’nin olumlu özelliklerini sergilerler.[13] Nesnelerden uzaklaşıp, yalnız kalma ve kendine yetmenin huzurunu yaşayabilirler. Yüzeysel temas ettikleri konulara derinlemesine ve analitik yaklaşırlar. Tek bir iş ya da konuya odaklanıp, yoğunlaşabilirler. Böylelikle bir konu üzerinde uzmanlaşabilme fırsatını yakalarlar.

Kanat Etkisi:

6 kanadı olan 7 mizaçlı bireyler; daha endişeli ve şüpheci bireylerdir. Çevresindekileri daha çok dinleyebilen, sorunlar üzerine daha çok düşünen bireylerdir. Daha kontrollü düşünür ve hareket ederler. İlişkilerine daha bağlıdırlar. Sorumlulukları konusunda daha duyarlıdırlar. Daha düzenli olma eğilimindedirler.[14] 8 kanadı olan 7 mizaçlı bireyler; çok daha konuşkan, hareketli, enerjik ve coşkulu bireylerdir. Daha girişken, öne çıkmayı seven, rekabetçi ve iddiacı bireylerdir. Daha dürtüsel, saldırgan ve daha başına buyruk olma eğilimindedirler.[15]

           Karakter 7 hakkında genel olarak bir takım bilgiler edindiğimize göre, şimdi ona göre bir öğrenme modeli geliştirebiliriz.

Karakter 7'nin isteklerinin yerine getirilmemesi, engellenme ve dilediği kadar özgür olamamaları, hareket alanlarının daralması, sıkıcı ve monoton ortamdan kurtulamamaları, acı, sıkıntı ve keder hallerinin uzun sürmesi durumlarında stres yaşayacaktır. O halde, yaratıcılıklarını geliştirebilecekleri ortamlar oluşturmak adına azami gayret göstereceğimiz, öğrenme modelinde 7'nin engellenmemesine özen göstermeliyiz. Bilgiye ulaşabilmesi adına onu sürekli olarak teşvik edebilir, her adımında olumlu dönütlerle onu motive edebiliriz.

7'nin öğrenmesini engelleyecek ortamlardan uzak durmasını sağlamak bile, 7 adına çok büyük bir adım olacaktır. Sürekli olarak soru soran, öğrenmek isteyen 7'nin önüne engeller koymak yerine, onu gerçekten öğrenmesini istediğimiz bilgiye yönlendirir böylece de, kaybolmasını engelleyerek gelişmesini sağlarız.

Karakterlerin özelliklerine göre oluşturulacak bir eğitim modellemesi gayet ulaşılabilir görünüyor. Bu konuda yapılacak çalışmalar, ileride bireyin kendine has öğrenme modeli geliştirmesinin önünü açacak, böylece eğitim alanında maksimumum verimin elde edilmesini sağlayacaktır.
Sedat YILMAZ
Eğitim Danışmanı


Kaynakça:
Akiskal, H. S., Hirschfeld, R. M, Yerevanian, B. I. (1983). The relationship of personality to affective disorders. Archives of General Psychiatry, 40(7), 801-10.
Akiskal, H. S., Mallya, G. (1987). Criteria for the soft bipolarspectrum: treatment implications. Psychopharmacology Bulletin, 23, 68-73.
Akiskal, H. S. (1998). Toward a definition of generalized anxiety disorder as an anxious temperament type. Acta Psychiatrica Scandinavica, 98 (393), 66-73.
Arthur, K. B. (2008). Attachment Styles and Enneagram Types: Development and Testing of an Integrated Typology for use in Marriage and Family Therapy. Dissertation of doctor of Philosophy in Human Development. Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia.
Aslan, S. (2008). Kişilik, Huy ve Psikopatoloji. Psikiyatride Derlemeler, Olgular ve Varsayımlar, 2 (1-2), 7-19.
Aslankara, M., Aydemir, N., Körpe, E., & Ünver, E. (2006). Psikolojide Kontrol Problemi. Türk Psikoloji Bülteni, 38, 21.
Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E.E., Bem, D. J., Nolen Hoeksema, S. (1999). Atkinson and Hilgard Psikolojiye Giriş. (çev: Yavuz, A.). Arkadaş yayınları
Bland, A. M. (2010). The Enneagram: A review of the empirical and transformational literature. Journal of Humanıstıc Counseling, Education And Development, 49, 16-31.
Burger, M. J. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Buss, A. H., Plomin, R. A. (1975). Temperament theory of personality development. Oxford: Wiley-Interscience.
Caspi, A., Harrington, H., Milne, B., Amell, J. W., Theodore, R. F., Moffitt, T. E. (2003). Children's behavioral styles at age 3 are linked to their adult personality traits at age 26. Journal of Personality, 71(4), 495-515.
Caspi, A., Roberts, B. W., (2001). Personality development across the life course: The argument for change and continuity. Psychological Inquiry: An International Journal for the Advancement of Psychological Theor, 12(2), 49-66.
Clark, L. A. (2005). Temperament as a Unifying Basis for Personality and Psychopathology. Journal of Abnormal Psychology, 114(4), 505-521. doi:10.1037/0021-843X.114.4.505
Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., & Pryzbeck, T. R. (1993). A psychobiological model of temperament and character. Archieves of General Psychiatry, 50, 975-990.
Costa, P. T. Jr., McCrae, R. (1990). Personality Disorders and The Five-Factor Model of Personality. Journal of Personality Disorders, 4 (4), 362-371. doi: 10.1521/pedi.1990.4.4.362.
Costa, P. T., & McCrae R. R. (1995). Domains and Facets: Hierarchical Personality Assessment Using the Revised NEO Personality Inventory. Journal of Personality Assessment, 64(1), 21-50.
Dikeçligil B. ( 2010). Bilimsel paradigmaların oluşumunda ve dönüşümünde sosyolojik bağlam. Toplum Bilimleri, 4(7), 53-61.
Edwards, A. C. (1991). Clipping the wings of the Enneagram; a study in people's perceptions of aninefold personality typology. Social Behavior and Personality, 19 (1), 11-20.
Endler, N. S. (2006). The temperamental nature of personality. European Journal of Personality, 3 (3), 151–165.
Eysenck, H. J. (1998). Dimensions of Personality. London: Transaction Publishing.
Frances, A. (1982). Categorical and dimensional systems of personality diagnosis: A comparison. Comprehensive Psychiatry, 23 (6), 516–527.
Fromm, E. (1999). Erdem ve mutluluk, (Çev: A. Yörükön). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.




[1] (Rothbart ve ark., 2000; Clark, 2005)
[2] (Palmer, 1991)
[3] (Wagner & Walker, 1983)
[4] (Riso,2003)
[5] (Palmer, 1991)
[6] (Palmer, 1991)
[7] (Yılmaz, 2010)
[8] (Yılmaz,2014)
[9] (Yılmaz,2014)
[10] (Gençer,2014)
[11] (Gençer,2014)
[12] (Bland, 2010; Palmer, 1991)
[13] (Bland, 2010; Palmer, 1991)
[14] (Bland, 2010; Palmer, 1991
[15] (Yılmaz, 2010).[15

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir Eşit Ağırlık Öğrencisi Olarak Matematik Dersiyle Olan Sınavım :)

Bu başlığı açmamın temel sebebi, yıllardır gerek derslerine girdiğim öğrencilerim olsun gerek özelden bana mail, whatsapp mesajı vs. ile mes...