IBO (
Uluslararası Bakalorya Organizasyonu ), 1968 yılında Cenevre şehrinde kurulmuş,
kar amacı gütmeyen bir eğitim kuruluşudur. Amacı, dünyayı eğitimle daha iyi bir
hale getirme için, uluslararası arenada uygulanabilecek bir eğitim müfredatı
oluşturabilmektir. Geleceğin, ancak eğitimle şekillendirilebileceği gerçeğini
gören IB müfredatının çıkış noktası, sürekli olarak ülke değiştirmek zorunda
kalan ailelerin çocukları olmuştur. Bu çocukların eğitimlerin yarıda kalması
engellemeyi amaçlayan kuruluş zamanla birlikte tüm dünyada kullanılabilecek,
uluslararası bir eğitim müfredatı oluşturmuştur.
PYP (Primary Years Programme-İlk
Yıllar Programı)-MYP(Middle Years Programme- Orta Yıllar Programı)-DP( Diploma
Programı) programlarından müteşekkil IB Programı, 3 yaşından 19 yaşına kadar
bir öğrencinin eğitimini kapsamaktadır.
PYP (Primary Years Programme)
PYP, 3-12 yaş arası öğrenciler
için bağlantılı, düşünmeye zorlayan ve ilgi çekici, disiplinler arası bir
öğretim programı yaratmak için, uluslararası okullardaki zengin bilgi ve
deneyim birikimini, değişik ulusal programlarda var olan başarılı araştırma ve
uygulamalarla bütünleştirmeyi amaçlar. PYP‘nin temel taşı, uluslararası
eğitimin ne olduğu ve nasıl yol alması gerektiği konusundaki felsefesidir.
Uluslararası eğitim sadece uluslararası okullarda verilen eğitim demek
değildir. Ulusal okullarda uluslararası bakış açısına sahip ve ulusal
değerlerinin öneminin farkında öğrenciler yetiştirmek en önemli hedeftir.[1]
PYP Programı dünyada ilk olarak
kendi ülkesinden farklı bir ülkede çalışmak durumunda olan ve çalışma şartları
nedeniyle belli aralıklarla ülke değiştiren ailelerin çocukları için
planlanmıştır. Bu tarz aileler çocuklarını ilk yıl bulunduğu ülkenin, belli bir
yıl sonra tamamen farklı bir müfredat izleyen başka bir ülkenin okuluna kayıt ettirdiklerinde, çocuklarının genel anlamda akademik kopukluklar yaşadıklarını
ve evrensel bakış açısına uygun bir program izleyemediklerini fark etmişlerdir.
Bu ihtiyacın farkında olan eğitimcilerin, bu tarz bir iş hayatı olan ailelerin
çocukları için, o yaş grubundaki çocukların aslında ne bilmesi gerektiği, yaş
grubu ve ilgi alanında ne olduğunu dikkate alarak oluşturdukları müfredat ve bu
müfredata dayalı uygulama ve ölçme değerlendirme metotlarının tamamına PYP
Primary Years Programme – İlk Yıllar Programı denmiştir.[2]
Bu program hazırlanırken dikkate
alınan en önemli nokta, öğrencilerin belirli bir bilgi birikimine sahip olmalarının
hedeflenmesinin yanı sıra, bu bilgiye ulaşırken belli tutumlar, beceriler de
geliştirmesi gerektiği, bunları ne oranda geliştirebildiklerinin bazı
eylemlerle somut halde görülebilmesi ve en sonunda da “öğrenci profil
özellikleri” denilen ve evrensel anlamda kendini gerçekleştirmeyi başarmış bir
insanda gözlemlenmesi gereken özelliklerin oluşması gerektiğinin de müfredatın
en önemli parçası olarak düşünülmesidir.[3]
PYP programını izleyen
uluslararası okulların dengeli, kendini iyi ifade eden, sorgulayan, sorumluluk
sahibi ve araştıran öğrenciler yetiştirdiğini gözlemleyen ulusal müfredat
izleyen okullar da zaman içinde PYP programıyla ilgilenmeye başlamışlardır.
Fakat bu noktada çok önemli bir ayrıntı devreye girer. Uluslararası okullar,
kendi müfredatlarını PYP uygulamaları kurallarına göre özgür bir biçimde
kendileri belirleyebilmektedirler. Ulusal okulların ise izlemeleri gereken
ulusal bir müfredat programı vardır ve bu programı her yaş grubu için belli bir
eğitim günü sayısı içinde tamamlamak zorundadırlar.[4]
Bu aşamada ulusal okullar
müfredat programlarının PYP çatısı altında şekillendirilmesinin mümkün olup
olmayacağını araştırmaya başlarlar. Çünkü sonuçta PYP bir müfredat programı
değil, herhangi bir oluşturulmuş müfredatı belli kalite kurallarına bağlı
kalarak uygulama çalışmasıdır. Bu kurallara ve yerel şartlara uygun müfredatı
uluslararası okullar kendileri oluşturuyorken, ulusal okullar da Milli Eğitim
Bakanlıkları tarafından belirlenen müfredatı, bazı konuların öğrencilere
sunulma tarihlerinde değişiklikler yaparak kolayca PYP çatısı altında
uyarlayabileceklerini görürler.
PYP programını uygulayabilmek
için, IBO tarafından görevlendirilen ve deneyimli PYP uygulayıcılarından oluşan
bir ekibin otorizasyonu gerekmektedir. Bu süreç şöyle işlemektedir:
· PYP programıyla ilgilenen okul bundan IBO’yu
haberdar eder ve IBO bir ziyaret ekibi göndererek okulun genel olarak bir PYP
okulu olmaya uygun olup olmadığını denetler. Bu denetlemede gözlemlenen
faktörler okulun kurulduğu yer, bina şartları, sınıfların öğrenci sayısı,
okulun öğretmen kadrosu ve ne kadar süredir birlikte çalıştıklar, okulun teknolojik
olanakları, okulun kütüphaneye verdiği önem ve olanakları ve okulun yönetim
anlayışıdır.
. Uygun şartlara
sahip veya alacakları eğitim ve destek sonucunda değişim göstereceğine inanılan
okullar aday okul statüsü için resmi başvuru yapmak için davet
edilir.
· Başvurunun kabulünden sonra okuldan öğretmen ve
yöneticilerini maddi olanaklar elverdiğince uluslararası eğitimlere göndermesi
ve eğitim müfredatını PYP standartlarında iyileştirmesi beklenir. Bu konuda
okul devamlı IBO’dan destek alır.
· Okul adaylık başvurusundan bir ila iki yıl
sonrasında ön otorizasyon ziyareti geçirir. Bu ziyarette okulun uygulama
aşamasında ne noktada olduğu, neleri iyileştirmesi gerektiği ve nasıl
yapacağına dair rehberlik desteği alır. IBO belli bir süre sonunda otorizasyon
ziyaretine gelebileceğini veya bundan önce ikinci bir ön otorizasyon
ziyaretinin gerekeceği bilgisini vererek, ziyareti sonuçlandırır.
· Otorizasyon ziyaretine gelen ekip, okulda
yaklaşık beş tam gün kalır ve okulla bağlantıda olan hemen hemen herkesle
görüşür: yönetim, öğretmenler, öğrenciler, veliler, çalışanlar, servis ve yemek
şirketleri, vb. IBO’ya göre öğrenme sadece sınıf içinde değil, okul ve ailenin
var olduğu her yerde gerçekleşir. Bu nedenle de PYP felsefesinin okulu paylaşan
herkes tarafından özümsendiğinden ve uygulamaya geçirildiğinden emin olmak
ister.
· Otorizasyon ziyareti sonucunda ya okula resmi
uygulama izni verilir ya da bir süre daha aday okul olarak iyileştirme
çalışmalarına devam etmesi ve kendini yeterli gördüğü dönemde yeniden otorizasyon
ziyareti için başvurması bilgisi iletilir. [5]
“Öğrenci profili” PYP’nin ruhunu
oluşturur, amaçlarını temsil eder, eğitim öğretim programı çerçevesinin çıkış
noktasıdır ve öğrencilerimizle çalışmalarımıza son noktayı koyan son
değerlendirme sürecinin de özüdür. PYP okullarından uluslararası anlayışın temsilcisi
olan bu sonuçları kazanmış bireyler mezun ederek, karmaşık ve rekabetçi dünyaya katkıda bulunacağına inanır. PYP’ye
göre uluslararası bir okul, yer, büyüklük ve oluşumundan bağımsız olarak uluslararası bir birey yetiştirmeye
uğraşan okuldur. Peki, uluslararası birey nedir? PYP’ye göre: Uluslararası
birey, belirlenmiş olan öğrenci profilini taşıyan ve yaşayan bireydir.[7]
Küreselleşen dünyada, çağın
şartlarına uygun birey yetiştirmek hiç olmadığı kadar önem kazanmıştır. Bu
konuda, eğitim sistemlerinin gereksinimlerinin sürekli olarak güncellemesi ve
ihtiyaca cevap verebilmesi hayati önem taşımaktadır. Bu hususta
değerlendirildiğinde PYP, değerlendirilmesi ve incelenmesi gereken önemli bir
program niteliği taşımaktadır. Öğretmenlerimiz açısından ufuk açıcı bir program
olacağından şüphemiz bulunmamaktadır.
Sedat
YILMAZ
Eğitim
Danışmanı
[1]
International
Baccalaureate Organization, Making the PYP Happen, Geneva Switzerland,
September 2000,s.3
[2] IB Pyp Programına Yakından Bir Bakış Ve Türk
Milli Eğitim Müfredatını Uygulayan Bir İlköğretim Okulunun, IB Pyp’ye Göre
Hazırlanmış Müfredatından Örnek Çalışma
[3]
Çamlıkaya E., IB Programına Yakından Bir Bakış
[4]
Çamlıkaya E, a.g.e. s.22
[5] International
Baccalaureate Organization, Making the PYP Happen, Geneva Switzerland,
September 2000,
[6] International
Baccalaureate Organization
[7] International
Baccalaureate Organization
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder